Walter Robinson

Walter Robinson (1950) leeft en werkt in New York. In de jaren tachtig was hij een rijzende ster in de East Village-scene. Robinson schilderde eerder verpleegsters dan Richard Prince en maakte spin paintings (zoals Implaceble Hatred) jaren voordat Damien Hirst hiermee begon (lees dit artikel hierover). Robinsons werk werd verkocht door toonaangevende galeries als Metro Pictures waar ook het schilderij uit onze collectie vandaan komt. De originele expositiesticker zit achterop.

Voor zijn spin art-schilderijen gebruikte Robinson een machine. ‘Je wilt abstracte schilderijen maken, maar het is zo moeilijk omdat je niets kunt bedenken dat origineel lijkt,’ zegt hij hierover in een interview. ‘Het idee van het gebruik van deze machine bevrijdt je volledig. Het is een postmoderne openbaring. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je origineel bent.’

Waar Hirst en Prince supersterren werden wiens kunst vele miljoenen opbrengt, koos Robinson voor een carrière als schrijver. Zijn werk als kunstcriticus, auteur en uitgever overschaduwde lange tijd zijn kunstenaarschap.

Dat is veranderd. Robinsons kunst werd herontdekt en krijgt in toenemende mate de erkenning die het verdient, als vernieuwend, zelfs trendsettend in de tijd. Door alle aandacht pakte Robinson het penseel weer op. In 2016 had hij een rondreizende expositie ‘Painting and Other Indulgences’ met 85 werken van 1979 tot 2014. Robinson wordt inmiddels verkocht door prestigieuze galeries in New York (Catherine Clark) en Zwitserland (Sébastien Bertrand Genève, Vito Schnabel St. Moritz). De stijgende belangstelling voor zijn kunst maakt Implacable Hatred tot een werk met perspectief op aanzienlijke waardestijging in de toekomst.